Ontwerp & Realisatie
•
De effectieve website in de praktijk:
Elke website heeft een doel. Die doelen kunnen uiteenlopen van meer klanten tot
meer omzet, minder kosten en/of meer leads.
De website speelt een belangrijke rol in het bereiken van deze doelen.
Het is het visitekaartje, het uithangbord, de welkomstboodschap en de plattegrond
van wat jij te bieden hebt.
Bij een eerste kennismaking met de homepage van een website doorloopt de
bezoeker in een hele korte tijd drie fases.
Fase 1: De eerste indruk
Fase 2: Kennismaking
Fase 3: Interactie
Je hebt niet veel tijd om de bezoeker verder je site in te trekken.
De eerste fase duurt namelijk maar 1/20ste seconde ( onderzoek Carleton
University Ontario, 2006 ).
Fase twee is met 5 seconden voorbij. Weet je in de eerste 2 fasen geen goede
indruk achter te laten, dan wordt fase 3 niet eens bereikt.
1: De eerste indruk
Websitebezoekers hebben in 1/20ste van een seconde een oordeel klaar over de site
Dit eerste oordeel heeft invloed op hoe de bezoeker de rest van je site bekijkt.
Dit wordt het Halo-effect genoemd. De mens wil van nature graag gelijk hebben!
Bezoekers gaan op zoek naar bewijs om hun eerste oordeel te bevestigen.
Dit mes snijdt aan twee kanten. Is de eerste indruk negatief dan zal dit de
houding van je bezoeker ten opzichte van jouw site negatief beïnvloeden
Is de indruk echter positief dan kijkt de bezoeker met een positievere en
vergevingsgezindere blik naar je site bekijken.
Waar moet je rekening mee houden tijdens deze 1/20ste seconde?
Om deze eerste indruk positief te laten zijn ben je afhankelijk van een goed
visueel ontwerp. Grafische specialisten kunnen je hierbij helpen.
Een paar belangrijke punten zijn:
• Let op kleurgebruik. Verschillende kleuren wekken verschillende emoties op.
Zorg dus dat de kleuren die je kiest aansluiten op de emotie die je wilt opwekken.
( een leuke interactieve uitleg over kleur vind je op www.mariaclaudiacortes.com ).
• Let er bij het combineren van kleuren op dat je kiest voor kleuren met
voldoende contrast. Naast de groep slechtziende surfers is zes tot negen procent van
de mannen kleurenblind. Zij gebruiken contrast om verschillende kleuren van elkaar te
onderscheiden. Rood en groen nemen ze bijvoorbeeld vaak beide waar als grijstinten.
• Zorg dat je naast het bedrijfslogo gebruik maakt van beelden die de inhoud en de
propositie van jouw website communiceren. De beelden sluiten idealiter aan bij de
doelgroep en je eigen identiteit. Pas op met het gebruik van standaard stockfotografie:
dit wordt door bezoekers snel als zodanig herkend en als nep ervaren.
• Laat de website aansluiten op de huisstijl van je offline communicatie.
Deze hoeft niet identiek te zijn. Zorg ervoor dat je bezoeker je in de eerste 1/20ste
seconde in ieder geval herkent.
• Ondersteun de pagina met herkenbare keurmerken of waarborgen.
Mag je bijvoorbeeld het waarmerk Drempelvrij of het keurmerk Thuiswinkel
Waarborg voeren, doe dit dan ook prominent. Deze keurmerken worden herkend
en geven een gevoel van vertrouwen.
2: Kennismaking
We hebben de eerste 1/20ste seconde gehad en de eerste visuele indruk is gemaakt.
De bezoeker stelt zichzelf nu twee vragen. Waar ben ik? En wat kan ik hier doen?
De homepage moet direct antwoord geven op deze vragen.
Het is de plek waar de klant wil zien wat jij hem te bieden hebt.
Ook is het de plek waar je de bezoeker laat wennen aan de look and feel van je site.
Dieper in de site kan de bezoeker zich dan concentreren op de inhoud van de site in
plaats van op hoe de site werkt.
Tips om de aandacht te trekken en vast te houden:
• Zorg ervoor dat de homepage vlakbij het logo een opvallend Unique Selling
Point bevat dat direct de aandacht van de klant trekt. Laat zien wat jou speciaal
maakt in vergelijking met andere aanbieders.
• Zorg dat de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen direct leesbaar is
zonder scrollen. Eventuele informatie met meer detail kun je op een lager gelegen
niveau in de site weergeven.
• De homepage is geen plek om uitgebreide verhalen te vertellen.
Houdt de teksten kort en krachtig en voorkom lange zinnen.
Zorg voor een lekker lopende en makkelijk leesbare tekst.
• Bied (visueel) inzicht in de breedte van het assortiment van producten en diensten.
3: Interactie
Je hebt de bezoeker in fase 1 en 2 dusdanig weten te interesseren voor je producten
of diensten dat hij in fase 3 is beland.
De bezoeker zal nu op zoek gaan naar de kortste route om zijn doel te bereiken.
Idealiter biedt de homepage direct toegang tot deze activiteiten.
Houdt rekening met het feit dat bezoekers met verschillende doelen naar de
site zullen komen.
Jungle Rating gaat voor verkoopsites vaak uit van 3 bezoekerstypen:
de zoeker, de twijfelaar en de weter.
Alledrie zullen zij op een andere manier door je site willen navigeren.
Zorg ervoor dat op de homepage duidelijk wordt hoe de bezoeker zijn doel kan
bereiken. Dit kan door het opstellen van scenario’s.
Beschrijf scenario’s
De activiteiten die de bezoeker uitvoert om zijn doel te bereiken kunnen worden
beschreven in scenario’s. De zoeker bij een aanbieder van mobiele telefonie wil
weten welke verschillende abonnementsvormen er bestaan.
De twijfelaar bij dezelfde aanbieder weet al wat voor soort abonnement hij wil
maar is nog op zoek naar redenen om voor jou te kiezen.
Hij wil bijvoorbeeld zien welke telefoons hij kan kiezen bij de gekozen abonnements-
vorm en een vergelijking maken van de technische specificaties van de verschillende
mobiele telefoons. De weter weet al precies welk abonnement en welke telefoon hij
wil hebben. Hij wil direct zijn abonnement en telefoon via de website bestellen.
Maak het de bezoeker gemakkelijk en zorg ervoor dat de activiteiten die hij wil
uitvoeren goed bereikbaar, logisch en eenvoudig zijn.
Geef de verschillende taken die je hebt bepaald een prioriteit mee.
Hiermee voorkom je dat belangrijke taken te weinig schermruimte krijgen of dat
ze zelfs helemaal niet direct vanaf de homepage te benaderen zijn.
|